Witam serdecznie,
W drodze rozwoju i wdrażania aplikacji NEOGAGE w przedsiębiorstwach oraz obserwacji jak złożonym i niejednokrotnie trudnym organizacyjnie przedsięwzięciem jest realizacja wzorcowania w laboratorium zewnętrznym, chciałbym zaproponować zupełnie nowe podejście do tego zagadnienia.
Nie od dziś wiadomo, że korzystanie przez lata z jednego dostawcy usług wzorcowania przynosi wymierne korzyści obu stronom procesu. Klient darzący laboratorium zaufaniem jest pewny jakości obsługi i realizacji samej usługi, niejednokrotnie korzysta też z preferencyjnych warunków. Laboratorium natomiast ma możliwość poznania narzędzi klienta, monitorowania zmian jego właściwości w czasie kolejnych wzorcowań, co pozwala na efektywne doradztwo.
Aplikacja NEOGAGE oferująca pracę w komputerowej chmurze otwiera drogę do nowego sposobu zarządzania wyposażeniem pomiarowym klienta. Opiszę proponowaną formę współpracy na podstawie przypadku firmy X.
Firma X regularnie wzorcuje narzędzia w laboratorium Y. Do tej pory po zakończeniu usługi, laboratorium odsyłało narzędzia wraz ze świadectwami wzorcowania do firmy X. Personel odpowiedzialny za zarządzanie narzędziami pomiarowymi wprowadzał dane do arkusza Excel, a świadectwa archiwizował w segregatorze. Narzędzia były etykietowane i przekazywane do użytkowania. Sprawdzenie zmiany właściwości metrologicznych narzędzia wymagało analizy dokumentów z poprzedniego wzorcowania, a więc często dopiero otrzymanie świadectw pozwalało na stwierdzenie niezgodności przyrządu z wymaganiami.
Laboratorium zaproponowało obsługę na wspólnej bazie narzędzi pomiarowych. Po zaimportowaniu danych z arkusza Excel powstała nowa baza z narzędziami klienta, do której dostęp uzyskali zarówno pracownicy firmy X, jak i personel laboratorium.
Proces obecnie realizowany jest następująco:
- automatyczna informacja o nadchodzącym wzorcowaniu generowana przez aplikację wysyłana jest do zainteresowanych pracowników firmy X oraz laboratorium Y
- między stronami uzgadniany jest termin i forma przekazania narzędzi
- narzędzia dostarczane są do laboratorium i poddawane są wzorcowaniu
- zapisy z wzorcowania aktualizowane są przez personel laboratorium na bieżąco podczas realizacji usługi, dzięki czemu pracownicy firmy X mają w bazie zawsze aktualne dane
- do wykonanych działań dołączane są świadectwa wzorcowania w formie skanów
- po zakończeniu usługi przyrządy odsyłane są do firmy X wraz z papierowymi wersjami dokumentów
Zalety proponowanego rozwiązania:
- sprawna komunikacja pozwala na skuteczną organizację wzorcowania i skrócenie samego procesu
- obie strony na bieżąco mają dostęp do aktualnych danych narzędzi
- możliwa jest szybka reakcja i zastąpienie przyrządu niespełniającego wymagań
- laboratorium ma możliwość sugerowania zmiany odstępów między wzorcowaniami
- klient korzysta z wiedzy technicznej i porad laboratorium
Podsumowanie
Organizacja procesu wzorcowania zewnętrznego zostaje w tym przypadku podzielona pomiędzy laboratorium i klienta, co pozwala na jego usprawnienie i dopasowanie do potrzeb i wymagań. Częściowy outsourcing usługi pozwala na uwolnienie zasobów personalnych i czasowych, a także daje dostęp do wiedzy i doświadczenia laboratorium. Finalnie dzięki proponowanej usłudze łatwiejsza i skuteczniejsza jest realizacja celów jakościowych związanych z wyposażeniem pomiarowym takich jak:
- ograniczenie ryzyka wykorzystania przyrządu niespełniającego wymagań
- dopasowanie kosztów wzorcowania do rzeczywistych wymagań oraz stanu technicznego narzędzi
- terminowa realizacja potwierdzenia metrologicznego.
Zapraszam do kontaktu w sprawie możliwości wdrożenia systemu.